امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://ravan.cloob24.com
0

منظور از روانشناسی رنگ‌ها چیست؟

روانشناسی رنگ به معنی مطالعه تأثیرگذاری رنگ‌های موجود در محیط بر ذهن و حالات روحی افراد است. البته این علم، یک شاخه جداگانه از روانشناسی نیست بلکه در میان زیرمجموعه‌های مختلف روانشناسی، می‌تواند بخشی از روانشناسی شناختی باشد.
با وجودی که اثر رنگ‌ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف با جنسیت، سن و فرهنگ مختلف فرق می‌کند، امّا بیشتر رنگ‌ها دارای معنی و تاثیر یگانه‌ای در سراسر جهان هستند. برای مثال رنگ‌هایی که در طیف قرمز قرار دارند به عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند که این طیف دامنه‌اش از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است.

روانشناسی رنگ‌ها و مطالعه رنگ‌ها به عنوان عواملی که بر رفتار و واکنش‌های افراد تاثیر می‌گذارند، اهمیت و جذابیت فراوانی دارد تا حدی که بعضی اوقات از تست روانشناسی رنگ‌ها برای شخصیت شناسی از روی رنگ مورد علاقه استفاده می‌شود.

البته تست رنگ شخصیت جوابی قطعی درباره شخصیت افراد به شما نمی‌دهد، اما می‌تواند در شناخت بهتر برخی از ابعاد شخصیت مفید باشد.
تاثیر رنگ بر رفتار انسان، شامل نمونه‌های بسیاری می‌شود، برای مثال رنگ بر ادراکاتی که آشکار نیستند مانند طعم غذا تاثیر می‌گذارد. رنگ‌ها همچنین می‌توانند اثر بخشی دارویی را افزایش دهند. به عنوان مثال، قرص قرمز یا نارنجی معمولا به عنوان محرک استفاده می‌شود.

“رنگ” یک ابزار ارتباطی بسیار قوی است و می‌تواند اثرات بسیاری بر رفتار افراد بگذارد. تاثیر رنگ‌ها از نظر روانشناسی بسیار قوی است، تا به حال دقت کرده‌اید که در منوی رستوران‌ها معمولا از رنگ‌های نارنجی و یا قرمز استفاده می‌شود؟ یا اینکه وقتی در اتاقی با دیوارهای آبی قرار می‌گیرید، احساس آرامش می‌کنید؟ یا اینکه با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض رنگ زرد، احساس بی قراری و آشفتگی می‌کنید؟ پاسخ سوالاتی از این دست به موضوع روانشناسی رنگ‌ها بر می‌گردد.
تاثیر رنگ بر رفتار انسان، شامل نمونه‌های بسیاری می‌شود، برای مثال رنگ بر ادراکاتی که آشکار نیستند مانند طعم غذا تاثیر می‌گذارد. رنگ‌ها همچنین می‌توانند اثر بخشی دارویی را افزایش دهند. به عنوان مثال، قرص قرمز یا نارنجی معمولا به عنوان محرک استفاده می‌شود.
روان شناسی رنگ به معنی مطالعه تأثیرگذاری رنگ‌های موجود در محیط بر ذهن و حالات روحی افراد است.


اهمیت روانشناسی رنگ‌ها در چیست؟

اهمیت روانشناسی رنگ‌ها از این منظر است که می‌توان از رنگ‌ها به عنوان عامل کمکی در درمان بیماری‌های مختلف، ایجاد تغییرات مثبت در فکر، ذهن و جسم، تنظیم اهداف شغلی با کاهش استرس شغلی و ارتقاء مهارت‌های ارتباطی استفاده کرد.
روانشناسی رنگ همچنین به شکلی گسترده در بازاریابی و مسائل تجاری استفاده می‌شود. بسیاری از بازاریابان، رنگ را به عنوان بخش مهمی‌‌ از بازاریابی می‌شناسند، زیرا از رنگ می‌توان برای نفوذ بر مصرف کنندگان از طریق کالاها و خدمات استفاده کرد. به همین دلیل است که شرکت‌ها هنگام تصمیم گیری درباره لوگوی برند خود، با توجه به زمینه کسب و کارشان و یا معنا و مفهومی‌ که می‌خواهند به جوامع هدف برسانند، از یک ترکیب رنگی خاص استفاده می‌کنند.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه